Älvsjö bangård.

Hallå hallå!

Nu är det dags för mig att blogga igen!

Idag var jag ute i Älvsjö och sprang runt med min handledare på bangården där. Vi körde runt med ett radiolok (ett radiostyrt lok som styrs med en fjärrkontroll man spänner fast på magen. Ungefär som en radiostyrd bil) och körde olika vagnar ut till kunder, hämtade vagnar hos kunder och tillsist satte vi ihop ett tåg till en lokförare som sedan skulle köra det vidare till Hallsberg.

Jag fick testa att köra loket med dosan, och det var riktigt klurigt till en början. Men efter ett tag kom man in i det och det vart bara roligt.



Så här ser dosan ut som man kör med, och den spänner man fast med ett skärp runt magen. Och för mig hängde den lite grann på mitt höftben och det började skava som tusan efter ett tag. Men det är väl nackdelen med att vara liten och tunn..


Här är Z70 (tror jag det hette) loket även kallat "lille skutt" som vi körde med idag!



Så här vacker är jag när jag springer runt på bangården, men det är väldigt skönt att ha fått låna dessa kläder för man blir såååå skitig av att hålla på med kopplet mellan vagnarna. Olja och smuts överallt som fastnar på kläderna. Det gäller att se upp så att man inte kliar sig i ansiktet eller något när man har skitiga handskar på sig. För då blir man svart i ansiktet!!

Men det var iallafall en ännu lärorik dag ute bland tågen. Det bästa av allt är att man verkligen känner hur allt fastnar för en. Bitarna börjar falla på plats sakta men säkert. Sprang även in i pappas barndomsvän/gammal arbetskamrat idag, en rolig figur måste jag säga! Dock kommer jag inte att ha honom som handledare under min praktik, han har några av mina andra klasskamrater. Men samtidigt vet man aldrig vad som händer.

Annars har jag en sak i huvudet jag tänker på hela tiden, vet inte om det är bra eller dåligt. Men det får väl tiden utvisa vad som sker. Händer det så händer det lixom, inget jag kan göra någonting åt. Utan det får helt enkelt ha sin lilla gång.

Kraaamar


Premiärturen!

Hejsan!

Ja nu har jag haft två stycken lokförarturer, varav jag började att premiär åka sträckan Norrköping - Tomteboda. Och det vart en väldigt slirig debut, gud vad halt det var på vissa ställen. Handledaren fick ta över på ett ställe för att det var så förbaskat halt och då låg vi och puttrade i 5 km/h och bara slirade.
Men hem kom vi tillslut iallafall och slutsatsen är ju som alla säger att det svåra är inte att köra tåget, utan det svåra är att bromsa tåget. Det tåget vi körde från norrköping var ca 380 meter långt och vägde mellan 700-1000 ton. Så det var en del att köra.

Men kul var det och jag hade en väldigt bra handledare. Känns lite surt faktiskt att jag bara skulle ha honom de här två passen för att sedan få en ny handledare. Men förhoppningsvis är de andra jag ska ha lika bra.



Vi började med att åka pass ner till Norrköping för att sedan vänta på ankommande godståg och göra ett förarbyte. VFi fick dock vänta ett tag då han var 40 minuter försenad pga av denna lövhalka.





Men medan vi väntade hittade jag ett gammalt ställverk. Här kan man om man vill också ställa in växlar i olika lägen och lägga olika tågvägar.



En bild på mig innan avgången hem till Tomteboda. Allt som allt tror jag att vi vart 1 timme och 20 minuter sena eller nått.
Natten onsdag till torsdag skulle vi växla i massor. Första delen av passet skulle vi växla ihop massa posttåg. Och då fick jag äran att testa köra med tillsyningsman växling som hela tiden sa vad jag skulle göra medan han stod på den allra sista vagnen. Dock var det lite läskigt när jag hörde ordet "kopplet" i radion och ser hur han kliver in bakom loket. Men då var det bara att sakta trycka loket bakåt så att bufferterna gick ihop och att växlaren lätt kunde haka upp kopplet. Och man vart hyfsat hajp på det där sen då man fick göra det ett antal gånger.



Ett posttåg jag satt ihop! Kände mig otroligt stolt när jag såg det :-D

Efter vi satt ihop alla posttåg och de åkt iväg till sina destinationer var det dags för vallväxlingen. Och då åker loket alltså baklänges och puttar upp vagnarna för backen, och sen tar växlaren och lossnar vagnarna och de får rulla ner på sina rätta spår. Kruxet med detta var att det fick inte gå fort alls, men samtidigt fick man ju inte stanna heller. Och det var skitsvårt när man hade ett långt och tungt tåg att putta upp.
Men då när man puttar upp vagnarna för backen väntar man på besked från rangerledaren (som sitter i sitt torn) som säger till när man ska stanna. Och då gäller det att stanna med en gång.
Och efter en stund när vagnarna fått rulla ner är det dags att putta på igen. Så då fick jag öva på start i backe med tung last.. Men det fick jag verkligen in snitsen på och man har ju Bromstryckvakten (tror den hette så) till stor hjälp. Jag kan inte riktigt förklara med ord exakt vad det är den gör, men när jag väl kommit på det lovar jag att förklara :-)



Det fina kontrollbordet uppe i tornet.


Jag måste säga att jag gillade den här växlingsturen för att jag fick verkligen jobba med tåget. Inte bara åka rakt fram utan här var det bromsa, sakta back, framåt, sakta för på och avstigning (för växlarna) kopplet, trycka upp mot vagnarna så att gliperna försvann och tåget gick ihop helt. Så jag lärde mig otroligt mycket på det där!

Imorgon ska jag springa på bangården i Älvsjö, så man får se vad jag hittar på för tokigheter där :-)

Kraamar


En skitig hund blir en blöt hund!



Min älskade hund tyckte det var roligt att rulla sig i lera idag när matte inte såg på...
Så då åkte man in i duschen direkt när man kom hem, men det gjorde inget egentligen. Hade ändå tänkt duscha honom då han har en sån klåda i och med hans allergi. Men han var ju inte nöjd kan man säga, dock blir han bara bättre och bättre och följer med in i duschen nästan utan tjafs. Förut var det helt omöjligt att få in honom där, man fick typ vara två stycken men nu klarar jag det helt själv :-)



Men efter duschen är det ju så supermysigt att gosa ner sig i filten som ligger i hans hundsäng. Han är så jävla söt när han bäddar och gosar ner sig. Han älskar verkligen den här blåa filten.

Har annars pratat med lokföraren jag ska åka med idag, han ringde för typ en timme sedan. Han verkade väldigt bra och sa att vi ska ta saker och ting i lugn takt, en sak i taget vilket jag tycker låter alldeles utmärkt! Jag känner inte för att bli uppslängd på förarstolen och köra ett 600 meters långt godståg som väger hur många ton som helst bara sådär! Nej om jag ska lära mig på bästa sätt så behöver jag ta det lugnt, då tar jag in informationen bäst!

Ne ska ringa pappsen och se när han kommer hem!

Kraamar


En natt på Tomteboda Bangård.

Då har man gjort sitt första praktikpass, sin första natt och jag är helt slut. När jag kom hem imorse sov jag så gott. Har inte sovit så bra på länge. Och imorgon kliver jag på igen för en ny natt, dock ska jag ut och åka tåg denna gång och inte springa runt på bangården.

Men vad gjorde jag igår då?

När vi kom dit hade de ställt upp dörren åt oss så att det bara var att kliva in, vi sprang in i våran handledare nästan på en gång. Så han visade oss var omklädningsrummen var och vilka skåp våra kläder hängde i. Jag hade fått låna kläder av en "liten kollega" som våran kontaktperson uttryckte det. Och han måste vara riktigt liten för kläderna satt perfekt på mig. Jag klagar inte över det iallafall, jag fasade lite att jag skulle få låna allt för stora kläder och typ ha dubbla skärp eller nått (ja jag är väldigt liten).

Det vi skulle göra denna kväll var att växla vagnar över en vall, och då är det som en backe och bakom backen kommer loket puttandes på vagnarna. Sedan knuffar lokföraren en vagngrupp i taget över vallen. Och bredvid vagnarna går en växlare med ett spett och lyfter på kopplet (som hänger väldigt löst) så att vagnarna kan lossas från resten av tåget och rulla in på rätt spår.



En vagn som kommer rullandes!

När vi bytt om gick vi upp i det så kallade tornet och träffade rangerledaren. Och det där bordet där man styr vart vagnarna ska rulla, där man ändrar växlarna är verkligen inte modernt, men det såg jävligt coolt ut. Ska försöka ta en bild på det någon dag när jag är där igen så att ni får se. Där uppe fick vi våran tåglista om vilka vagnar som stod inne och vilka spår de skulle växlas in på.
Men när vi väl kom ut gick vi till det första tåget och kopplade ur alla luftslangar och hängde upp dem och sedan lossade vi lite grann på kopplen så att de hängde lite löst. När allt det var klart gick vi och ställde oss vid de spåren där vagnarna skulle komma nerrullandes. En bit ner på spåret ligger en bromsläde som ska stoppa vagnarna så att de inte rullar för långt. Men vårat jobb nu var att lägga ut bromskor för att bromsa upp vagnarna så att de inte kom för fort ner på spåren, och när de åker på bromskorna och bromsas ner och sedan nästan står helt still ska man ta bort bromsskon. Men där måste man vara snabb och ta skon när vagnen rullar lite bakåt, är man för långsam och vagnen hinner rulla tillbaka på bromskon igen så kan bromsskon fastna. Och då måste man ta fram ett spett och försöka få vagnen i rullning igen.

När alla vagnar sedan har kommit in på rätt spår så kopplar man ihop dem och förbereder dem för nästa destination. Kopplar på loket, bromsprovar, täthetsprovar osv.

Vi fick ju lite turen att få röd korta en vagn (den får inte rulla vidare förens den är lagad). För länkarmen till bladfjädern hade gått av och fjädern var jätte sne.

 

På den övre bilden ser man hur sne fjädern är, och på den undre i vänster i bild ser man hur länkarmen bara hänger.

 

Det var lite roligt för i mitten av natten sprang vi in i depåledaren och hälsade på honom. Då tittar han på mig och säger:

 

- Är det du som är Lollo?

- Ja det är jag (svarar jag lite tveksamt)

- Lena och Rickards dotter?

- Ja precis, känner jag dig?

- Nej, inte direkt kan man säga, men jag vet att du var förjävlig när du var liten!

 

Jag antar att jag får vara bered på mycket sånt att folk frågar om jag är Lena och Rickards dotter men jag var inte beredd på att han skulle säga att jag var förjävlig när jag avr liten :-P

Men det var tydligen någon gång pappa tagit med oss hem till honom när vi var små och vi var hur jobbiga som helst. Men men jag var liten jag skyller på det :-P

 

Nej ska titta på tv nu och sedan sova lite. Imorgon väntar ett nytt nattjobb och en tur till Norrköping framåt tillbaka!

Ha det bra!!

 

Kramar

 


23/10-2011

Jaha ja 9 timmar kvar sen börjar jag min praktik. Börjar bli lite smått nervös, men allt ska nog gå bra, hoppas jag iallafall. Han som planerade våra scheman hos Green Cargo gjorde lite fel så i natt får jag gå tillsammans med en klasskompis (vi får dela på en handledare, vilket inte riktigt var meningen). Men det känns faktiskt rätt skönt att få börja så lixom. Någon man känner lite iallafall!

Har även fått mail nu av Green Cargo med mitt bokningsnummer till alla mina pass biljetter (pass menas för er som inte vet att man åker med ett vanligt persontåg som vanliga resenärer någonstans i landet för att hämta ett godståg tex och sedan köra det till sthlm tex). Så det blir väl en liten längre sväng till lägenheten förbi T-centralen så att jag kan gå till en SJ automat och hämta mina biljetter. För att sedan åka till lägenheten för att försöka sova en timme till kanske.
Var ju uppe till fyra i natt för att ställa om dygnet lite eftersom jag ska jobba natt nästan hela veckan, och det är riktigt skumt må jag säga. Jag har fått någon känsla av att det är måndag idag och jag vet inte varför. Kanske för att mitt pass börjar på måndag (Ja, jag börjar 00:01 så då är det inte söndag längre utan måndag ;-) ).


Träffade Anne i torsdags och fick ett jättefint halsband av henne till Sudden. Det är från hennes älskade vovve Jason som gick bort för henne i julas. Så Sudden bär halsbandet med stolthet, eftersom det är från den stora mäktiga Jason ;-)


Visst är det fint??

Det är en annan grej jag tänkt på, jag trodde att jag knappt skulle se min hund nu under praktiken. Men saken är den att jag ser honom mer än vad jag gör när jag är i skolan!! Han har bara en dag i veckan inplanerad på dagiset. Annars är ju jag hemma om dagarna eftersom jag jobbar natt. Måste ju bara sova några timmar när jag kommer hem och sen kan han och jag umgås. Jävligt skönt faktiskt att han inte hamnade så mycket i kläm där får jag säga :-)

Ne laga lite lunch/middag nu.

Jag återkommer imorgon och berättar om min praktik :-)

Kraaamar


Skepp Ohoj!

Skepp ohoj allihopa!!

Kom hem ifrån en kryssning igår med klassen! Vi hade det jäkligt roligt om jag får säga det själv. Eller jag hade det roligt iallafall!! Sen att jag hade en förlovad brandman på mig det är en annan historia..
Men som vi säger när vi åker ut på våra turner efter våra favorit band "Det som händer på turnen, stannar på turnen" så tyvärr är detta det enda jag kommer berätta om kryssningen. Annars kommer det bli ett jävla långt inlägg :-P

Fick ju reda på min praktik förra veckan, jag ska vara på Green Cargo i sex veckor och köra godståg samt springa på bangården i Tomteboda (det vi gjorde i mitt förra inlägg). Ska jag vara helt ärlig var jag rätt förskräckt/skrämd i början, jag ville ju vara på Stockholms tåg. Men efter att ha funderat en stund och pratat med vissa människor kom jag på hur jävla bra det är att börja med att köra godståg!! Jag kommer att bli så jävla hajp på luftbromsen, förmodligen inte vara rädd för att jobba i dåligt väder, bromsprov kommer att bli min specialitet och mycket mycket mer.
Så just nu är jag jäkligt nöjd med det jag har, dock är jag fortfarande jäkligt nervös, men det hör väl till va?



Detta kommer nog ske en hel del på min praktik!

Ne ska äta frukost nu och sen ut med hunden. Men jag ska försöka uppdatera så mycket som möjligt här när det gäller min praktik.

Ha det bra så länge!!

Kraaamar


Tomteboda!

En ledig torsdag, så skönt. Men tror ni att jag fick sova länge i morse?
Svaret är nej, först har jag en hund som tycker att klockan 06:00 är en bra tid att gå upp och sedan en kropp som är inställd på att man kliver upp tidigt... Så jag var uppe vid sju imorse jag.

Igår var jag ute på Tomteboda med några i klassen tillsammans med våran lärare Björn samt en extra handledare från Green Cargo. Det var väldigt lärorikt måste jag säga och informationen fastnade otroligt bra! Men det brukar ju vara så när man gör saker och ting praktiskt.



Tåget vi fick låna under dagen är ett såkallat Rc lok. Rc lok är den loktyp i Sverige som är Sveriges genom tiderna största lokserie. Rc-loken är eldrivna och har dragit såväl gods- som persontåg i alla delar av Sverige.



Så här ser förarpanelen inne i lokförarhytten ut på Rc Loket. Inte direkt topp modernt men det funkar och de har fungerat i många många år, så var för inte lika många år till?
Spaken som ligger vågrätt i bilden kallas för förarnyckel om jag inte minns helt fel. Där ställer man in färdriktningen.
Uppe bland alla mätare kan man ställa in vilket ljus man vill ha på frontljusen, man kan se hur mycket tryck (med luft) det är i huvudledningen, sätta på ventilationen m.m.



Vi fick alla testa att köra en liten bit och det är första gången jag kört ett lok. Och jag måste säga att det var väldigt roligt men samtidigt väldigt läskigt då det var något helt nytt för mig!

Annars så gjorde vi bromsprov på Tomteboda, som jag skrev i ett tidigare inlägg om. Men har man inget radiolok (ett lok som man kan styra med en dosa på magen, som en radiobil) eller bromsprovare så är det ett väldigt promenerande då man hela tiden måste gå upp i loket och lossa bromsen gå ut och kolla hela tåget så att bromsen är loss. Sedan kliva upp på tåget igen för att tillsätta bromsen, för att då ta ett till varv runt tåget för att se att bromsarna gick till. Och sedan gå upp på tåget ännu en gång för att lossa bromsarna. Och tänk er då att ett godståg kan vara 700 meter långt!!! Tänk er den promenaden i spöregn..

Vi fick även testa på att koppla ihop loket med vagnarna, då ska man ju lyfta upp kopplet (som väger mellan 36 - 40 kg) och haka fast det på loket och sedan skruva fast det. När man gjort det ska man koppla ihop huvudledningsslangen (där tryckluften ska gå igenom till de övriga vagnarna i tåget) och sedan slå på luften så att behållarna för luft i de andra vagnarna kan fyllas på.



Här står jag mellan bufferterna på vagnen och väntar på att loket ska slå emot vagnen.



Tåget kommer närmare.

 

Sedan var det bara att hugga i när lokets buffertar tryckts till mot vagnens buffertar.


Annars är det bara en och en halv vecka kvar till min praktik som jag ska ha i sex veckor. Vet dock inte än vart jag ska vara någonstans och börjar bli väldigt nyfiken. Min närmaste vän i klassen har redan fått veta och hon ska få äran att vara på SJ där hon ville vara. Så jag är jätte glad för hennes skull. Jag hoppas ju som sagt att jag får min första praktik på Stockholms tåg. Men det är bara att vänta och se.

Ne dags att plugga lite broms, har ju bromsprov nästa vecka!!

Och glöm inte att kontrollera när ni kör godståg att utrymmet i fjäderspelet på godsvagnen inte är för litet!

Tjingeling!


10/10 - 2011

Har precis kommit hem efter att ha hämtat upp hunden från dagiset, så jag står och lagar mat åt mig själv. Är as hungrig när jag kommer hem om dagarna, men det är väl inte så konstigt då jag äter lunch vid elva och kommer hem vid fem halv sex om dagarna.

Här om dagen så låg "mitt i Huddinge" tidningen uppslagen i lunchrummet på skolan, och där i fanns det en artikel om oss lokförare studerande människor!



Jag vet inte hur mycket ni ser av texten men det står bland annat att vi är 30 stycken elever som är framsållade från 450 sökande. Egentligen är det helt sjukt att jag lyckades konkurrera ut 420 pers om min plats. Dock stärker det ens självförtroende en hel del måste jag säga!! Men det får mig att känna att jag inte är värdelös utan att jag kanske faktiskt har anlag för någonting som jag kan bli bra på. Och jobb inom järnvägen går ju i släkten så varför inte ;-)

Annars så börjar jag spricka av nyfikenhet, går ju ut på praktik om två veckor och jag har fortfarande inte fått reda på vart jag ska vara än. Jag hoppas iallafall att jag ska få vara på Stockholmståg min allra första praktik. Det skulle kännas bäst/tryggast så. För jag kommer ju att vara livrädd första gången jag ska köra tåg, men pendeltåg är jag ju ändå lite bekant med då jag nästan är uppvuxen med dem.

Annars ikväll så ska jag kolla på 2 and a half men, det är ju de nya avsnitten somn börjar nu med Kutcher istället för Scheen. Och jag är riktigt nyfiken på hur de lagt upp det hela!

Later!


Ett nytt försök

Det var ett bra tag sen sist jag skrev nu. Men det kändes som att jag aldrig riktigt hade någonting att skriva om.
Men nu är det så här att jag började en utbildning för ca 8 veckor sedan. Jag ska bli lokförare ser ni, då kanske ni undrar hur detta kommer sig. Och för er som inte vet det så är pappa lokförare så jag har alltid haft det i tanke och så såg jag att de skulle starta en utbildning i Huddinge. Jag sökte den och gjorde en massa tester och bang så kom jag in.

Och jag ska säga er att det är inte lätt, det är konstiga ord, konstiga regler med konstiga undantag. Man är helt slut när man kommer hem om kvällarna. Men jag trivs som fisken i vattnet, klasskamraterna är toppen och yrket verkar vara helt underbart. Bra betalt är det också, på de flesta företag tjänar man mellan 31 000 - 35 000 i månaden efter ca tre år, och då är inte OB inräknat i det hela. Så att plugga i ett och ett halvt år för att sedan tjäna den summan pengar klagar jag inte över.

På onsdag ska jag ut till Tomteboda med läraren, en kille från Green Cargo (godstågsföretag) och några klasskamrater. Förhoppningsvis ska vi få låna ett lok + en vagn (om det finns ledigt) så att vi kan få testa att göra ett bromsprov och liknande själva. Det ser jag riktigt fram emot, då kanske man kan få använda sig av de handsignaler man har lärt sig tex, som att tillsätta bromsen, lossa bromsen osv. Man har ju handsignaler för att göra saker lite lättare. Det är ju inte alltid lokföraren som gör bromsprovet, utan ibland har man en såkallad bromsprovare som gör bromsprovet åt lokföraren. Om bromsprovaren då står längst bort från loket är det rätt svårt att höra vad han säger. Så då gör bromsprovaren en handsignal tex bromsa, då vet lokföraren att han ska bromsa. Så efter att lokföraren har bromsat gör lokföraren tecken klart och då vet bromsprovaren att bromsen är tillsatt.



Det vi gjort i skolan hittils är bland annat att få en spårutbildning så att vi fick behörighet att beträda spår. Annars är det rätt svårt tror jag att vara ute på praktik sen! Vi har gått igenom lite signaler, tavlor m.m. Men vi har mycket kvar att lära.
På bilden är vi ute och går i Hagalund, det gjorde vi rätt tidigt in på skolstarten bara för att vi skulle få en liten bild av hur saker och ting ser ut. Så att vi inte satt helt som frågetecken i lektions salen (dock känns det som om man gör det rätt ofta ändå :-P).
Även här delade vi upp klassen i två delar, så när halva klassen var på Hagalund var resten av klassen på Stockholms tåg och åkte tittur. Meningen med titturen var att vi skulle få se hur en dag som lokförare kunde se ut och så att vi kunde fråga lokföraren det vi undrade om själva yrket.

Nee nu ska jag se på tv, men visar huvuddvärgssignalen rött så vet du att du ska stanna ;-)

Tjolahopp!


RSS 2.0