Premiärturen!

Hejsan!

Ja nu har jag haft två stycken lokförarturer, varav jag började att premiär åka sträckan Norrköping - Tomteboda. Och det vart en väldigt slirig debut, gud vad halt det var på vissa ställen. Handledaren fick ta över på ett ställe för att det var så förbaskat halt och då låg vi och puttrade i 5 km/h och bara slirade.
Men hem kom vi tillslut iallafall och slutsatsen är ju som alla säger att det svåra är inte att köra tåget, utan det svåra är att bromsa tåget. Det tåget vi körde från norrköping var ca 380 meter långt och vägde mellan 700-1000 ton. Så det var en del att köra.

Men kul var det och jag hade en väldigt bra handledare. Känns lite surt faktiskt att jag bara skulle ha honom de här två passen för att sedan få en ny handledare. Men förhoppningsvis är de andra jag ska ha lika bra.



Vi började med att åka pass ner till Norrköping för att sedan vänta på ankommande godståg och göra ett förarbyte. VFi fick dock vänta ett tag då han var 40 minuter försenad pga av denna lövhalka.





Men medan vi väntade hittade jag ett gammalt ställverk. Här kan man om man vill också ställa in växlar i olika lägen och lägga olika tågvägar.



En bild på mig innan avgången hem till Tomteboda. Allt som allt tror jag att vi vart 1 timme och 20 minuter sena eller nått.
Natten onsdag till torsdag skulle vi växla i massor. Första delen av passet skulle vi växla ihop massa posttåg. Och då fick jag äran att testa köra med tillsyningsman växling som hela tiden sa vad jag skulle göra medan han stod på den allra sista vagnen. Dock var det lite läskigt när jag hörde ordet "kopplet" i radion och ser hur han kliver in bakom loket. Men då var det bara att sakta trycka loket bakåt så att bufferterna gick ihop och att växlaren lätt kunde haka upp kopplet. Och man vart hyfsat hajp på det där sen då man fick göra det ett antal gånger.



Ett posttåg jag satt ihop! Kände mig otroligt stolt när jag såg det :-D

Efter vi satt ihop alla posttåg och de åkt iväg till sina destinationer var det dags för vallväxlingen. Och då åker loket alltså baklänges och puttar upp vagnarna för backen, och sen tar växlaren och lossnar vagnarna och de får rulla ner på sina rätta spår. Kruxet med detta var att det fick inte gå fort alls, men samtidigt fick man ju inte stanna heller. Och det var skitsvårt när man hade ett långt och tungt tåg att putta upp.
Men då när man puttar upp vagnarna för backen väntar man på besked från rangerledaren (som sitter i sitt torn) som säger till när man ska stanna. Och då gäller det att stanna med en gång.
Och efter en stund när vagnarna fått rulla ner är det dags att putta på igen. Så då fick jag öva på start i backe med tung last.. Men det fick jag verkligen in snitsen på och man har ju Bromstryckvakten (tror den hette så) till stor hjälp. Jag kan inte riktigt förklara med ord exakt vad det är den gör, men när jag väl kommit på det lovar jag att förklara :-)



Det fina kontrollbordet uppe i tornet.


Jag måste säga att jag gillade den här växlingsturen för att jag fick verkligen jobba med tåget. Inte bara åka rakt fram utan här var det bromsa, sakta back, framåt, sakta för på och avstigning (för växlarna) kopplet, trycka upp mot vagnarna så att gliperna försvann och tåget gick ihop helt. Så jag lärde mig otroligt mycket på det där!

Imorgon ska jag springa på bangården i Älvsjö, så man får se vad jag hittar på för tokigheter där :-)

Kraamar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0