Tomteboda!

En ledig torsdag, så skönt. Men tror ni att jag fick sova länge i morse?
Svaret är nej, först har jag en hund som tycker att klockan 06:00 är en bra tid att gå upp och sedan en kropp som är inställd på att man kliver upp tidigt... Så jag var uppe vid sju imorse jag.

Igår var jag ute på Tomteboda med några i klassen tillsammans med våran lärare Björn samt en extra handledare från Green Cargo. Det var väldigt lärorikt måste jag säga och informationen fastnade otroligt bra! Men det brukar ju vara så när man gör saker och ting praktiskt.



Tåget vi fick låna under dagen är ett såkallat Rc lok. Rc lok är den loktyp i Sverige som är Sveriges genom tiderna största lokserie. Rc-loken är eldrivna och har dragit såväl gods- som persontåg i alla delar av Sverige.



Så här ser förarpanelen inne i lokförarhytten ut på Rc Loket. Inte direkt topp modernt men det funkar och de har fungerat i många många år, så var för inte lika många år till?
Spaken som ligger vågrätt i bilden kallas för förarnyckel om jag inte minns helt fel. Där ställer man in färdriktningen.
Uppe bland alla mätare kan man ställa in vilket ljus man vill ha på frontljusen, man kan se hur mycket tryck (med luft) det är i huvudledningen, sätta på ventilationen m.m.



Vi fick alla testa att köra en liten bit och det är första gången jag kört ett lok. Och jag måste säga att det var väldigt roligt men samtidigt väldigt läskigt då det var något helt nytt för mig!

Annars så gjorde vi bromsprov på Tomteboda, som jag skrev i ett tidigare inlägg om. Men har man inget radiolok (ett lok som man kan styra med en dosa på magen, som en radiobil) eller bromsprovare så är det ett väldigt promenerande då man hela tiden måste gå upp i loket och lossa bromsen gå ut och kolla hela tåget så att bromsen är loss. Sedan kliva upp på tåget igen för att tillsätta bromsen, för att då ta ett till varv runt tåget för att se att bromsarna gick till. Och sedan gå upp på tåget ännu en gång för att lossa bromsarna. Och tänk er då att ett godståg kan vara 700 meter långt!!! Tänk er den promenaden i spöregn..

Vi fick även testa på att koppla ihop loket med vagnarna, då ska man ju lyfta upp kopplet (som väger mellan 36 - 40 kg) och haka fast det på loket och sedan skruva fast det. När man gjort det ska man koppla ihop huvudledningsslangen (där tryckluften ska gå igenom till de övriga vagnarna i tåget) och sedan slå på luften så att behållarna för luft i de andra vagnarna kan fyllas på.



Här står jag mellan bufferterna på vagnen och väntar på att loket ska slå emot vagnen.



Tåget kommer närmare.

 

Sedan var det bara att hugga i när lokets buffertar tryckts till mot vagnens buffertar.


Annars är det bara en och en halv vecka kvar till min praktik som jag ska ha i sex veckor. Vet dock inte än vart jag ska vara någonstans och börjar bli väldigt nyfiken. Min närmaste vän i klassen har redan fått veta och hon ska få äran att vara på SJ där hon ville vara. Så jag är jätte glad för hennes skull. Jag hoppas ju som sagt att jag får min första praktik på Stockholms tåg. Men det är bara att vänta och se.

Ne dags att plugga lite broms, har ju bromsprov nästa vecka!!

Och glöm inte att kontrollera när ni kör godståg att utrymmet i fjäderspelet på godsvagnen inte är för litet!

Tjingeling!


Kommentarer
Postat av: Micke H

Men hallååååå!

Rc-loken är i-n-t-e 60 år gamla, det är ungefär lika gamla som mig, så försök inte...;-)



Kul skrivet annars, visst är det skoj att prova på?

2011-10-13 @ 21:11:52
Postat av: Louise

Men förlåt då herr tågklarerare ;-P

Jag vet bara att de är gamla och drog till med 60 år :-P

2011-10-13 @ 21:25:39
URL: http://senoritalolita.blogg.se/
Postat av: MickeH

Hehe, vänta bara till du kommer upp i min ålder, då blir det känsligt....;-)



Men det var några år sen jag var TL/Tkl också.

Ibland när jag blir nostalgisk saknar jag lite av den action som är i det jobbet.

2011-10-13 @ 22:36:56
URL: http://hagers.nu
Postat av: Den långhårige

Välkommen ut i galensk... verksamheten menar jag! :-P Hälsa handledare Caesar!

2012-05-04 @ 17:30:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0