Ett nytt försök

Det var ett bra tag sen sist jag skrev nu. Men det kändes som att jag aldrig riktigt hade någonting att skriva om.
Men nu är det så här att jag började en utbildning för ca 8 veckor sedan. Jag ska bli lokförare ser ni, då kanske ni undrar hur detta kommer sig. Och för er som inte vet det så är pappa lokförare så jag har alltid haft det i tanke och så såg jag att de skulle starta en utbildning i Huddinge. Jag sökte den och gjorde en massa tester och bang så kom jag in.

Och jag ska säga er att det är inte lätt, det är konstiga ord, konstiga regler med konstiga undantag. Man är helt slut när man kommer hem om kvällarna. Men jag trivs som fisken i vattnet, klasskamraterna är toppen och yrket verkar vara helt underbart. Bra betalt är det också, på de flesta företag tjänar man mellan 31 000 - 35 000 i månaden efter ca tre år, och då är inte OB inräknat i det hela. Så att plugga i ett och ett halvt år för att sedan tjäna den summan pengar klagar jag inte över.

På onsdag ska jag ut till Tomteboda med läraren, en kille från Green Cargo (godstågsföretag) och några klasskamrater. Förhoppningsvis ska vi få låna ett lok + en vagn (om det finns ledigt) så att vi kan få testa att göra ett bromsprov och liknande själva. Det ser jag riktigt fram emot, då kanske man kan få använda sig av de handsignaler man har lärt sig tex, som att tillsätta bromsen, lossa bromsen osv. Man har ju handsignaler för att göra saker lite lättare. Det är ju inte alltid lokföraren som gör bromsprovet, utan ibland har man en såkallad bromsprovare som gör bromsprovet åt lokföraren. Om bromsprovaren då står längst bort från loket är det rätt svårt att höra vad han säger. Så då gör bromsprovaren en handsignal tex bromsa, då vet lokföraren att han ska bromsa. Så efter att lokföraren har bromsat gör lokföraren tecken klart och då vet bromsprovaren att bromsen är tillsatt.



Det vi gjort i skolan hittils är bland annat att få en spårutbildning så att vi fick behörighet att beträda spår. Annars är det rätt svårt tror jag att vara ute på praktik sen! Vi har gått igenom lite signaler, tavlor m.m. Men vi har mycket kvar att lära.
På bilden är vi ute och går i Hagalund, det gjorde vi rätt tidigt in på skolstarten bara för att vi skulle få en liten bild av hur saker och ting ser ut. Så att vi inte satt helt som frågetecken i lektions salen (dock känns det som om man gör det rätt ofta ändå :-P).
Även här delade vi upp klassen i två delar, så när halva klassen var på Hagalund var resten av klassen på Stockholms tåg och åkte tittur. Meningen med titturen var att vi skulle få se hur en dag som lokförare kunde se ut och så att vi kunde fråga lokföraren det vi undrade om själva yrket.

Nee nu ska jag se på tv, men visar huvuddvärgssignalen rött så vet du att du ska stanna ;-)

Tjolahopp!


Kommentarer
Postat av: Benny

Så nu e det inte bara Sudden som har spårträning då? Låter som en riktigt bra utbildning, plugga på :)

2011-10-09 @ 21:32:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0