En natt på Tomteboda Bangård.

Då har man gjort sitt första praktikpass, sin första natt och jag är helt slut. När jag kom hem imorse sov jag så gott. Har inte sovit så bra på länge. Och imorgon kliver jag på igen för en ny natt, dock ska jag ut och åka tåg denna gång och inte springa runt på bangården.

Men vad gjorde jag igår då?

När vi kom dit hade de ställt upp dörren åt oss så att det bara var att kliva in, vi sprang in i våran handledare nästan på en gång. Så han visade oss var omklädningsrummen var och vilka skåp våra kläder hängde i. Jag hade fått låna kläder av en "liten kollega" som våran kontaktperson uttryckte det. Och han måste vara riktigt liten för kläderna satt perfekt på mig. Jag klagar inte över det iallafall, jag fasade lite att jag skulle få låna allt för stora kläder och typ ha dubbla skärp eller nått (ja jag är väldigt liten).

Det vi skulle göra denna kväll var att växla vagnar över en vall, och då är det som en backe och bakom backen kommer loket puttandes på vagnarna. Sedan knuffar lokföraren en vagngrupp i taget över vallen. Och bredvid vagnarna går en växlare med ett spett och lyfter på kopplet (som hänger väldigt löst) så att vagnarna kan lossas från resten av tåget och rulla in på rätt spår.



En vagn som kommer rullandes!

När vi bytt om gick vi upp i det så kallade tornet och träffade rangerledaren. Och det där bordet där man styr vart vagnarna ska rulla, där man ändrar växlarna är verkligen inte modernt, men det såg jävligt coolt ut. Ska försöka ta en bild på det någon dag när jag är där igen så att ni får se. Där uppe fick vi våran tåglista om vilka vagnar som stod inne och vilka spår de skulle växlas in på.
Men när vi väl kom ut gick vi till det första tåget och kopplade ur alla luftslangar och hängde upp dem och sedan lossade vi lite grann på kopplen så att de hängde lite löst. När allt det var klart gick vi och ställde oss vid de spåren där vagnarna skulle komma nerrullandes. En bit ner på spåret ligger en bromsläde som ska stoppa vagnarna så att de inte rullar för långt. Men vårat jobb nu var att lägga ut bromskor för att bromsa upp vagnarna så att de inte kom för fort ner på spåren, och när de åker på bromskorna och bromsas ner och sedan nästan står helt still ska man ta bort bromsskon. Men där måste man vara snabb och ta skon när vagnen rullar lite bakåt, är man för långsam och vagnen hinner rulla tillbaka på bromskon igen så kan bromsskon fastna. Och då måste man ta fram ett spett och försöka få vagnen i rullning igen.

När alla vagnar sedan har kommit in på rätt spår så kopplar man ihop dem och förbereder dem för nästa destination. Kopplar på loket, bromsprovar, täthetsprovar osv.

Vi fick ju lite turen att få röd korta en vagn (den får inte rulla vidare förens den är lagad). För länkarmen till bladfjädern hade gått av och fjädern var jätte sne.

 

På den övre bilden ser man hur sne fjädern är, och på den undre i vänster i bild ser man hur länkarmen bara hänger.

 

Det var lite roligt för i mitten av natten sprang vi in i depåledaren och hälsade på honom. Då tittar han på mig och säger:

 

- Är det du som är Lollo?

- Ja det är jag (svarar jag lite tveksamt)

- Lena och Rickards dotter?

- Ja precis, känner jag dig?

- Nej, inte direkt kan man säga, men jag vet att du var förjävlig när du var liten!

 

Jag antar att jag får vara bered på mycket sånt att folk frågar om jag är Lena och Rickards dotter men jag var inte beredd på att han skulle säga att jag var förjävlig när jag avr liten :-P

Men det var tydligen någon gång pappa tagit med oss hem till honom när vi var små och vi var hur jobbiga som helst. Men men jag var liten jag skyller på det :-P

 

Nej ska titta på tv nu och sedan sova lite. Imorgon väntar ett nytt nattjobb och en tur till Norrköping framåt tillbaka!

Ha det bra!!

 

Kramar

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0