Vad är en idol?

Inatt drömde jag något så lustigt, jag drömde att någon kom frram till mig och sa "vad är en idol?". Ja vad är en idol egentligen? Den där drömmen fick mig att tänka till riktigt ordenligt, det var det enda jag tänkte på på tunnelbanan till jobbet.

Vad är en idol egentligen?
Kan man ha fler än en idol?
Kan det vara någon man känner?

Vi kan ju börja diskutera första frågan vad är en idol egentligen. Som sagt det är säkert olika för alla men eftersom jag bara har mig själv som källa så utgår jag från mig själv. För mig är en idol någon/något man ser upp till, någon som påverkar ens livet väldigt  mycket. För mig är det väldigt viktigt att alltid ha någon över mig, att ha någon/några jag respekterar väldigt högt.
Vi kan ta ett exempel.
Dregen i Backyard Babies är en mycket stor förebild för mig. Av honom lärde jag mig att vara mig själv, tro på mig själv och göra det jag själv vill utan att riktigt bry mig vad andra tycker om det. Huvudsaken är att det funkar för mig. Sen är det jätte många som säger till mig att  "Hur kan du ha honom som idol när du inte känner honom?". Svaret på den frågan har alltid varit att man ser tydligt på hans kroppspråk och aruan runt omkring honom. Den har visat mig hur självsäker han är och så ville jag också bli. Detta hjälpte mig otroligt mycket, det fick mig att ta mig från den där nervösa, blyga tjejen till tjejen som vågar ta lite mer plats och trivas mycket bättre med sig själv. Visst jag har fortfarande mycket att jobba på men jag blir bara starkare och starkare för varenda dag/händelse som går. Och detta kanske låter lite töntigt, men när jag spelade i band och skulle upp på scenen gick jag alltid in i en roll. Jag gick in och "lekte" Dregen. Detta gjorde allt så mycket lättare. Att kunna relatera till någonting och gå in i en roll underlättar väldigt mycket. Och det gjorde jag tills jag kände mig trygg med publiken och scenen.

Om vi då hoppar in på den andra frågan. Kan man ha fler än en idol? Såklart man kan, varför skulle man inte kunna ha det? Jag har tex Mia i Crucified Barbara som en förebild då hon också är en kvinnlig musiker som spelar i ett rockband. Då såg jag att det gick och om hon hade lyckas då skulle jag minnsann också göra det. Jag hade henne där som en pelare att hon klarat det och då var det inte omöjligt för mig heller. Det är också en form av idol, att den människan har lyckas då ska jag också göra det.

Men kan en idol vara någon man känner då?
Ja absolut! Jag hade en ridlärare en gång som hette Marie. Henne respekterade jag och såg upp till väldigt mycket. Det gör jag fortfarande, träffar henne itne så ofta längre dock. Men hon var en väldigt stark kvinna som ingen satte sig på precis. den pondusen ville jag också ha.

Så slutsatsen av detta är väl lite att man plockar och tar lite från olika människor hur man vill vara. Och det är väl lite så man skapar sig själv. Annars skulle det nog leva lite för många kopior i denna värld! Och att idoler påverkar ens liv otroligt mycket. Jag vet inte vad ni tycker men mitt liv hade nog itne fungerat utan att jag hade idoler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0